מה בדיוק זה קרניזם?


למי שלא קרא את: לאכול בעלי חיים, אבל גם לאהוב אותם – לאכול או לא לאכול – רחל טלשיר – הארץ, אני מרשה לעצמי לצטט אותו כאן למטה, ואני מקווה שלא אסתבך עם עיתון הארץ, עיתון שאני מאד מעריך, ועם רחל טלשיר, שהמדור שלה, חבל שיש כמוהו רק בהארץ.

הנקודה המשמעותית ביותר בכתבה היא שאי-אכילת בשר נתפסת כאידאולוגיה בעוד אכילת בשר נתפשת לא כאידאולוגיה, אלא כ"הדבר הטבעי". אין לי בעיה עם הגדרת הצמחונות והטבעונות כאידאולוגיה, כל זמן שיובהר שגם אכילת בשר היא החלטה שאידאולוגיה בצידה, ולאידאולוגיה צריך שהיה שם, כדי שיהיה לה קיום בתודעתנו.

===================================

בדיוק עכשיו, כשאדי המנגל של יום העצמאות מתחילים להתפוגג, יש טעם מיוחד להתמקד במושג קארניזם. המושג הזה, המתייחס להעדפה של מינים מסוימים בתוך עולם החי, מבקש להגדיר את הנתק הפסיכולוגי שמאפשר לבני אדם לאכול חלק מבעלי החיים ובו בזמן לגלות רגישות ולהתקשר נפשית לאחרים. הרעיון המרכזי הוא שאנחנו חיים בתרבות שבה הקארניזם (כמו איזמים דומים ובהם שוביניזם, סקסיזם וכו') פוגעני יותר ככל שהוא לא מוכר ולא מודע.

הקארניזם, עוכר שלווה ככל שיהיה, נהנה עתה, בזכות התחזקותם של לוחמי זכויות בעלי חיים, מתנופה חיובית שמניעה אותו מן השוליים אל המרכז. מי שמזוהה בעיקר עם המושג הזה, וראויה לקרדיט על קידומו, היא מלאני ג'וי. ד"ר ג'וי, פסיכולוגית בוגרת הרווארד, היא מחברת הספר "למה אנחנו אוהבים כלבים, אוכלים חזירים ולובשים פרות: מבוא לקארניזם" (באתר "תבונא" מופיע תרגום לעברית של מאמר מעניין פרי עטה.

ספרה של ג'וי עוסק בהרחבה בתופעת הקארניזם על כל גילוייה. הוא שונה מספרים רבים אחרים, המסבירים למה לא ראוי לאכול בשר, בכך שהוא מסביר דווקא למה אנחנו בטוחים שכן ראוי לאכול בשר. זאת אף על פי שבשונה מתרבויות אחרות בזמנים אחרים ובמקומות אחרים, יש לנו כל כך הרבה אפשרויות בחירה.

ג'וי מציעה הסבר מערכתי כולל לתופעה וחושפת את המנגנונים ששולטים בתודעה שלנו וגורמים לנו לתפוש בשר של בעלי חיים כאופציה עיקרית לאכילה. עיקרו של ההסבר עוסק בפסיכולוגיה של אכילת בשר ומנתח את האופן שבו מבנים מנטליים ותרבותיים, השפה וגם הפוליטיקה, מכשירים אותנו לנהוג כך. המנגנונים הללו אחראים לתהליך שבסופו אנחנו מסוגלים לאהוב בכל נימי נפשנו בעלי חיים מסוימים, אבל לאכול אחרים מבלי למצמץ או אפילו להידרש לשמץ של הסבר. המערך הזה, שמנגנוניו שקופים אבל מורכבים, הוא תמצית הקארניזם.

אחת הטענות, לשם המחשה, מתמקדת ברעיון שעצם העובדה שהקארניזם לא נחשב לאידיאולוגיה מוגדרת – משרתת את תעשיית הבשר. הצמחונות, שהיא נקודת המבט ההפוכה מבחינה תזונתית, מוכרת כאידיאולוגיה שמבוססת על הרעיון ששעבוד חיות אחרות מיותר ולא הוגן. אלא שגם לקארניסטים, כמו לצמחונים, יש אידיאולוגיה: היא נשענת על הרעיון שבני אדם הם יצורים נעלים לעומת חיות אחרות ולכן הקרבתן של אלה למען הנאתם היא מוסרית וחוקית. אבל בתרבות שלנו קוראים לצמחונים כך ולא "אוכלי ירקות", כדי להדגיש את האידיאולוגיה שלהם. ללא-צמחונים קוראים אוכלי בשר או אוכלי-כל ולא קארניסטים, כדי להעלים את האידיאולוגיה שלהם ולהציג אותה כהרגלי אכילה ותו לא.

מצדדי השימוש במונח קארניזם סבורים שהוא הכרחי כדי להדגיש עד כמה תעשיית הבשר וצריכתו הן בחירות חופשיות ולא מובנות מאליהן, ושהן כן מבוססות על עמדה פילוסופית. לא רק כדי להוקיע את אוכלי הבשר, אלא בעיקר כדי להעלות למודעות את הטבח ההמוני ביצורים שאינם בני אדם ולהתקדם אל המטרה: שחרור בעלי החיים.

קארניזם הוא לפיכך בראש וראשונה מערכת של אמונות וערכים, אפילו אידיאולוגיה, המאפשרת לנו לבחור אילו בעלי חיים יונחו בצלחת שלנו. באחד הראיונות עמה אמרה ג'וי: "כדי לאכול בשר אנחנו חייבים להתנתק פסיכולוגית ורגשית מהאמת של הקיום שלנו. בעצם לשתק את עצמנו. כמו אמריקאים רבים, גדלתי עם כלב שאהבתיו כבן משפחה, וכמו אמריקאים רבים, גדלתי תוך אכילת בשר, לעתים תכופות כמה פעמים ביום. מעולם לא חשבתי על הקשר בין כלבי האהוב קורקי לבין ההמבורגר שאכלתי, וכלל לא הכרתי בתעתועי הגישה שלי או בהתנהגותי המשונה כלפי בעלי חיים. אני קוראת לזה ידיעה בלי ידיעה".

דוגמה נוספת ומתבקשת, אחת מני רבות, היא עניין השמות. תרנגולים נקראים עוף, תרנגולות נקראות מטילות, שוורים נקראים בקר. מפני שכאשר הופכים ישויות לאובייקטים, אפשר להתייחס לגוף שלהם בהתאם. לחיות מחמד, לעומת זאת, יש שמות פרטיים, בדרך כלל חמודים.

התרומה האמיתית והמשמעותית של המושג קארניזם היא בעצם החתירה נגד ההרגל העמוק שלנו לקבל את המציאות כפי שהיא. מדובר בטלטולה של מערכת מוסרית לקויה, שנבנתה כדי להצדיק העדפות חסרות הצדקה. מבחינה זאת מספק הקארניזם מבט פנורמי של העדפות באשר הן ושל ניצול בכל צורותיו וגווניו. הוא גם ממשיך את המושג ספישיסיזם, שטבע ב-1970 פעיל להגנה על בעל חיים, הפסיכולוג ריצ'רד ריידר. הספישיסיזם מתאר את עולמנו ככזה שבו מין אחד, המין האנושי, שולט בבעלי חיים ממינים אחרים ופוגע בהם בשיטתיות. הקארניזם הולך צעד קדימה ומתאר איך ההעדפות מתקיימות גם בתוך עולם החי ומקבלות צידוקים.

כל דיון בקארניזם הוא רב מהמורות, מפני שקשה, גם למי שתופש עצמו כצדיק, לחוש נוח בתוכו. המציאות הרי הרבה יותר מסובכת ממה שנוח לנו לתפוש. לשם המחשה: המונח ניאו-קארניזם מבקש לתאר את הסבך האתי שבו נתונים, למשל, מי שתומכים בייצור הומני יותר של מוצרים מן החי אבל עדיין נמנעים בעצמם מלצרוך את המוצרים האלה מטיעונים מוסריים".

אי אפשר לגמור טור על קארניזם בלי לנסות להציע תרגום עברי. בשרנות היא המובן מאליו אבל זה לא מספיק טוב. אולי שניצוליזם. לא מספיק רציני. מכל ההצעות, חזיריזם היא הטובה ביותר. ועדיין חסר בה, כמו בקארניזם, אזכור לאותו פיצול מוחלט ומוזר שמאפשר לנו לנהוג באופן שונה בבעלי חיים שאנחנו מגדירים כחמודים ובאלה שלא. סכיזורקסיה? הכינוי הזה כבר תפוס על ידי אלה שאוכלים בריא בימות השבוע אך לא באחרים.

===============================

וההצעה שלי: אוכלי נבלות. לא טורפים, שכן טורפים צדים את טרפם והורגים אותו במו ניביהם (שלבני האדם אין באמת) וטפריהם (שיש רק למי שמדביקה ציפורניים). הקרניסטים אוכלים בשר של חיות שאחרים הרגו, וארזו בשלל צורות שרובן מסוות שמדובר באיברים כרותים ו/או טחונים של יצור (שכבר לא) חי.

 

מודעות פרסומת

11 מחשבות על “מה בדיוק זה קרניזם?

  1. כל מילה בסלע. ועדיין, אחרי שנה של טבעונות, ואחרי 52 שנים של אכילת בשר בהנאה רבה (!) קשה לי להיות באמת מטיפנית ותוקפנית לאוכלים היום בשר, למרות שאני לא יכולה באמת יותר להבין איך. הזוי השינוי שעברתי…

  2. Should you feed your cats with vegetarian food? Not eating meat because you don't want to kill animals or treat them badly but growing animals that do works well?

    • סוגיה שאני באמת מתחבט בה. להחזיק חיית מחמד זו סוגיה שאני לא בטוח עד כמה היא "כשרה". יש לכלב מחמד גדול טביעת רגל אקולוגית לא מבוטלת. אפילו שמעתי פעם השוואה של זה להחזקת ג'יפ. אבל משיש לך חתול, השאלה מה מאכילים אותו היא קושי שצריך להתמודד אתו. יש מזון חתולים טבעוני. לארץ מיובא מאיטליה מזון שנחשב טוב מתוצרת Ami. עוד לא ניסיתי אותו. ויש את הטענה, כנראה נכונה, שמזון כלבים וחתולים מכינים מחלקי בעלי החיים שבני האדם אינם צורכים כך שחלקים כאלה או יושלכו למזבלה וירקבו או יטחנו וידחסו לכופתיות להאכלת חיות מחמד. אבל הטעון הזה הוא כמו להמשיך ולהשתמש במוצרי עור כי ממילא ממיתים את הפרות עבור בשרן, ואני מנסה להימנע ממותרי עור.
      שאלה טובה שאלת.

      • תוספות שכלב צריך זה בי12 ומעט משחת טאורין שמיוצרת במעבדה. אני מוותרת על הטאורין כי הכלב הטבעוני שלי בריא וחזק ולא נראה זקוק לשום דבר. אנחנו מבשלים לו אוכל "רגיל" קטניות, ירקות, דגנים, אוכל המון תרד, פעם ב- ביצה מתרנגולת גינה ויש כאן הרבה, בבולגריה. נראה לי מטורף לקנות שק תעשייתי של מזון טבעוני שמבוסס על אורז ותפו"א (AMI) ולשלם פי 100 ולא פשוט להכין לו את זה חם וטרי עם ירקות חיים וטריים.
        לחתולים חייבים בנוסף לבי12לשים באוכל (הטבעוני) יחיסת הרבה משחת טאורין וזהו. החתול טבעוני ויחיה טוב מאוד.

  3. בקשר לטיעון הלשוני: מעניין לחשוב על השאלה אם השפה משפיעה על השקפות עולם או משקפת אותן. האם קוראים לתרנגולת "עוף" *כדי* שלא נחשוב עליה כעל יצור חי, או *משום* שאיננו רגילים לחשוב עליה כעל יצור חי. אני מניחה שהתשובה היא גם וגם. ובכל זאת אני נותנת עדיפות למשקל השפה כמשקפת יותר מאשר כמשפיעה, ולא מחבבת את הטיעונים לפיהם מישהו מנסה להרדים או לבלבל אותנו באמצעות השפה. כלומר, נראה לי שיש כאן יותר אדישות ו/או חוסר מודעות מאשר מזימה.

    חוץ מזה אני לא בטוחה שמי שאוכל בשר עושה זאת כי הוא חושב שהוא בהכרח נעלה על כל עולם החי. נראה לי שבאכילת בשר מעורבת תפיסה של שרשרת המזון בטבע, ובני האדם הם לא בהכרח בראשה: התולעים משיגות אותם.

  4. פינגבק: טבעונות היא מותרות? | דרכי עצים

  5. פינגבק: skin jobs | דרכי עצים

  6. אני לא בטוחה עד כמה השפה באה לטשטש אותנו. אנחנו כל כך מטושטשים מילדות, ש"מאכלים" כמו כבד קצוץ, לב, מוח, תחול, פולקה ועוד- מתחילים להישמע מעוותים רק כשמפסיקים לאכול אותם.
    מה שבטוח- ההרצאה מומלצת מאוד!

    • איילת, בכזותך צפינו בהרצאה והיא באמת טובה במיוחד ואפילו מאוד הומוריסטית. זו הפעם הראשונה שצפיתי בסרטונים (ה-סרטונים). זו הייתה חווויה קשה מאוד אבל אני שמחה שעשיתי את זה. במפגש עם קרניסטית, אהיה משכנעת יותר עכשיו.

  7. פינגבק: Taghaza, Mali | דרכי עצים

להשארת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s