זה תמיד נגמר בבכי


כמו כל שנה כמעט, גם השנה לא התחלתי לעשב מספיק מוקדם, ועכשיו, הגיע החשבון. אמנם כבר לפני חודש הקטנתי משמעותית את נפח העשבים בגינה והגדלתי משמעותי את גובה ערמת הדְּשֹׁנֶת (קומפוסט – אפילו המילון של WP לא מכיר את המילה!) אבל האויב העקשן ביותר שלי, כתלית יהודה,(Parietaria judaica) כבר הספיק לפרוח, וזה ממש לא מוצלח מבחינתי.

לכתלית יש נקודת תורפה אחת וארבעה מנגנוני הגנה. לרעתה עובד זה שכל הצמח יוצא ממקום אחד, וקל מאד באבחת סכין אחת לחתוך את השורש סנטימטר מתחת לפני הקרקע ולהניף בארשת ניצחון צמח שיכול להגיע כמעט לגודל של שיח (אני ממליץ על סכיני מטבח עם שינון, אלה הנמכרים תמורת שקלים בודדים, למשל אלו של Kaimano, מתוצרת איטליה).

לא כדאי לנסות ולתלוש את הכתלית על שורשיה. מנגנון ההגנה הראשון שלה היא שהיא נתלשת בקלות רבה (מידי) ומשאירה בקרקע שורשים המתחדשים ממש ממש מהר. אם קוטמים את הצמח, השורשים והצמח כולו מתים בדרך כלל. לא ברור לי למה, אבל זה עובד.

מנגנון ההגנה  השני של הכתלית הוא שהיא נובטת לרוב בחרכי כתלים (מזה שמה) ומתחת לאבנים, מקומות שגם סכיניי קיימנו המשובחים לא מגיעים אליו. אצלי הבעיה יותר באבנים ופחות ב"כתלים", ואבנים – אפשר להזיז…

מנגנון ההגנה השלישי שלה הוא שהיא מצליחה לנבוט, בהרבה מקרים, בין שורשי צמחים אחרים, כאלה שאתה דווקא חפץ ביקרם. ואז, שימוש בסכין מסכן גם את שורשי הצמח האחר, קשה, איך פה אין ברירה אלא להיכנס עם האצבעות בין השורשים ולהשתדל להוציא רק את הכתלית. ולעשות את זה שוב ושוב, שכן היא מתחדשת מהר כאמור.

ומנגנון ההגנה הרביעי והחזק ביותר של הכתלית, הוא שהיא אלרגנית, ובגדול. כשהיא כבר פורחת, אני מתחיל להתעטש, עיניי דומעות, ואחרי עישוב 4-5 צמחים שכבר פרחו, אני נסוג ובורח הביתה לקנח את האף ולהתאושש. גם על העור מופיעים אצלי כתמים אדומים ומגרדים, אך הגרויי של דרכי הנשימה הוא הגרוע מכל. זה תמיד, אבל תמיד, נגמר בבכי.

מצד שני, מאתר צמח השדה המצוין, אני למד שהצמח שימש לניקוי כלי זכוכית. ברפואה העממית שימש לניקוי מערכת העיכול, דרכי השתן, וכן בפצעים שהזדהמו…

מחשבה אחת על “זה תמיד נגמר בבכי

  1. ברוך הבא למועדון האלרגיים לכתלית יהודה. אני חושבת שזה הצמח היחיד שאני אלרגית אליו וזה התגלה לי לראשונה כשהתחלתי לעשב את גינתי הקטנה ברחוב שמעוני בירושלים. עד אז לא נתקלתי בצמח ולקח לי גם זמן לקלוט מה גורם לאפי לנזול בכל פעם שאני מעשבת במהלך האביב והקיץ…

כתיבת תגובה

