עוד מחשבות על הצילום


בהמשך לרשומה הקודמת (מחשבות על הצילום), עוד כמה דברים הקשורים לאותו הנושא. אם הייתי מוסיף אותם שם, לא היה איש שם לב שהתווספו , והרשומה ההיא כבר ארוכה ממילא –  מעבר לאורך של רשומות בבלוג שיש לאנשים כוח לקרוא. ברשימה הקודמת דיברתי על ההשפעה שיש לארטיפקטים של הצילום על הציור, וניסיתי לחזות את ההשפעה שתהיה לטכנולוגיות חדשות של צילום (בעצם עיבוד) תמונות דיגיטליות.

נזכרתי בטכנולוגיה הנקראת super-resolution המכוונת להפיק ממספר תמונות (frames) עוקבות בווידאו תמונת still אחת שהרזולוציה שלה גדולה מזו שבה צולם הווידאו. הטכנולוגיה מתבססת על זה שיד הצלם, ומצלמת הווידאו אתו, זזה מעט בין תמונה לתמונה כך שעקב התזוזה יקלטו פרטים בתמונה אחת שבאחרות נפלו "בין הפיקסלים" של החיישן. וכמו הטכנולוגיות שהזכרתי ברשומה הקודמת, הממזגות מספר תמונות להשגת עומק חדות גדול או טווח דינמי רחב, כך גם כאן, מקובצת אינפורמציה ממספר תמונות, שצולמו בזמנים קרובים זה לזה, כדי להשיג הפרדה יותר טובה של פרטים (רזולוציה) בתמונה הסופית, הפרדה טובה יותר מזו שיש בכל אחת מהתמונות המרכיבות את הווידאו.

גם כאן, מיזוג התמונות צריך להתחשב ולקזז תנועה, ואובייקטים שזזו בין התמונות ימוקמו בתמונה הסופית רק במקום אחד כך שלא יראו "מרוחים". ואותו המקום לא יהיה בהכרח זהה למקום במי מהתמונות שהרכיבו את התמונה הסופית, אלא באיזה מקום "ממוצע" שמתאים לזמן הממוצע של התמונה הסופית ברצף הזמנים של התמונות שהרכיבו אותה. וכן, באופן תאורטי, התמונה הסופית לוקה באיזה שהוא חוסר אמינות, זיוף קל שעין מאד מאומנת עשויה אולי להבחין בו.

אך האם אין אותן התמונות הממזגות רשמים לאורך ציר הזמן בעצם קירוב לאופן שבו אנו רואים? הרי ראייתנו את העולם דומה יותר לצילום קולנועי מאשר לצילום still. אנחנו הרי לא "מצלמים" תמונה בודדת ומנתחים אותה במוחנו. אנחנו מעבדים רצף של תמונות עוקבות וממזגים אותן בזמן אמתי לרושם composite שגם הוא דינמי ומשתנה בזמן. כאשר אנו מסתכלים על תמונה מורכבת, העין שלנו מנתרת מפרט לפרט, כאשר היא משנה את המיקוד שלה לפי המרחק בו כל פרט נמצא, מהר מכפי שאנו מסוגלים להבחין. בשורה התחתונה, הכל "נראה" לנו בפוקוס, הכל חד, אך הכל לא היה חד על הרשתית שלנו באותו הזמן.

בניגוד למעבד התמונה הנמצא במצלמה, שעל העיבודים שהוא עושה למה שנקלט ישירות בחיישן, יש לנו שליטת מה, (ובמצלמות יותר יקרות אנו יכולים אף לוותר על חלק משרותיו, לצלם ב raw ולעבד בשליטה מלאה את התמונה לאחר מכן במחשב), מעבד התמונה שמעבד את מה שנקלט ברשתית שלנו הוא מוחנו שלנו, ושם אין לנו אפשרות להגיד לו מה לעבד ומה להשאיר לא מעובד. ואף יותר מזה – כל מה שאנחנו "רואים" הוא בעצם מיזוג של תמונות רבות, קרובות בזמן, לעתים רחוקות, רחוקות מאד. כה הרבה ממה שאנחנו "רואים", הרי בא ממחסן הזיכרון שלנו. אולי אפילו מדברים שלא אנחנו חווינו ישירות.

ואולי טכנולוגית הצילום המספקת את הקירוב הטוב ביותר למוח האנושי היא זו הנקראת  light field camera או plenoptic camera. בשיטה זו, לוכד החיישן לא רק את עוצמת האור של כל קרן אור הפוגעת בחיישן אלא גם את המידע על הכוון שממנו הגיעה קרן האור. המידע הנוסף מאפשר לדחות את הזמן בו מתבצע המיקוד מזמן הצילום לזמן הצפייה. המצלמה, כמו זו מתוצרת Lytro, לוכדת את כל המידע, ומאפשרת לצופה לבחור את נקודת המיקוד של התמונה, או אפילו נקודת מיקוד לכל חלק של התמונה, כל אחד מהצופים יכול ליצר תמונה אחרת מחומר הגלם שנלכד ברגע נתון, שבה דברים אחרים בפוקוס. בדיוק כמו שמוחנו דואג שהפרט עליו אנחנו ממקדים את תשומת הלב שלנו בשדה הראיה שלנו, יהיה ממוקד אופטית, רק בלי מאמץ מודע מצידנו.

עוד רשימות על צילום, כאן

מודעות פרסומת

2 מחשבות על “עוד מחשבות על הצילום

  1. אורן פרנק כתב על משמעות מצלמת שדה האור בדצמבר האחרון כאן:
    http://www.themarker.com/news/1.1604015
    ציטוט:
    לפני שנים רבות כתבה סוזן זונטג שלצלם אובייקט משמעו לפתח כלפיו תחושת בעלות וליצור אתו יחסים. ממילא נובע מכך שכל צלם טוב מוסיף את עצמו ואת תפישת עולמו לדרך שבה הוא ממסגר את התמונה, את הקונטרסט, את הקונטקסט, את הפוקוס, ואת הרגע שבו הוא מפעיל את הצמצם. לכן מפתיע שהלייטרו אינו מוצר של ממשלת נתניהו. חשבו על הצלמים שיצוידו בלייטרו ויגישו את תמונותיהם למיקוד ולעיבוד במשרד ראש הממשלה: משכתבי ההיסטוריה שלו יוכלו אז לרתום את הטכנולוגיה כדי לטשטש את תמונות הנשים באחורי האוטובוסים ואת היערות החרוכים, למקד את התמונה בחייל הנמלט ולא בכנופיות מחבלי תג מחיר התוקפות אותו, וכמובן, החשוב מכל: לדאוג שמנהיגנו הנערץ לעולם יישאר בפוקוס.
    🙂
    בני א.

  2. פינגבק: דמיון משפחתי | דרכי עצים

להשארת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s