גם מזה עוד נצטרך להגמל


כתיבת הרשומה על תוחלת החיים של זכרים לא יכלה שלא לגרום לי מחשבות שניות בעניין הצמחונות שלי.

המספרים מדברים בעד עצמם. חלק גדול מבעלי החיים המומתים על ידינו, מומתים על ידי תעשיית החלב והביצים. איסוף המספרים והעובדות עבור הרשומה ההיא, הקשה עלי להמשיך ולהתכחש לתוצאות מעשיי, לזה שכל פעם שאני מבשל ביצה או אוכל יוגורט, מישהו משלם על זה. בחייו.

ואז בא הסרט של גארי יורופסקי, שקישור אליו מצאתי באימייל השבועי שאני מקבל מאנונימוס. האיש יודע לדבר, אין ספק. ואחרי הדרבון הנוסף הזה, הולכת ונילחצת לי החוצה הכרעה. לעשות את הצעד הנוסף, ואחרי 35 שנות צמחונות, לנסות ולהפוך טבעוני.

זה היה בערך לפני חודש. ומאז הבנתי שהמעבר לצמחונות שונה מאד ממעבר לטבעונות.

המעבר לצמחונות קל יותר פראקטית, אך גם טוטלי יותר. מצד אחד בשר לא מסתתר בתוך כל מיני מאכלים, ויותר קל לזהות אותו. אחרי שלומדים שצריך לשאול ממה עשוי הציר במרק שבמסעדה, ולברר עם יש ג'לטין ברשימת המרכיבים ולהימנע ממרק מיסו (יש בו דשי), קל להימנע מבשר ומוצריו. מצד שני, אחרי שהפסקתי לאכול בשר, כבר לא הייתי מסוגל בשום פנים ואופן לאכול ממנו, בשום צורה ובשום מצב. אפילו כאשר אין הרבה בחירה. (אבל תמיד אפשר להסתדר).

המעבר לטבעונות הרבה יותר קשה פרקטית, אך לפחות מבחינתי לא חייב להיות  טוטלי –  לפחות בשלב זה. ביצים ותוצרי חלב מסתתרים ברוב המוצרים המעובדים וקשה להימנע מהם לחלוטין, אך זה גם פחות קריטי מבחינתי. קיבתי לא מתהפכת אם אני מגלה שבבצק יש חמאה, או בפשטידה יש ביצה. אבל להקטין צריכה של מוצרים מעובדים זה לא רעיון רע בכל מקרה.

יש את עניין התחליפים. מה לעשות, לא נגמלתי מהצורך להלבין את הקפה. אז יש חלב סויה, והוא עושה את העבודה. הטעם לא גרוע, רק שונה. אבל אני לא פיינשמקר בקפה ממילא. חלב משיבולת שועל לעומת זאת פשוט לא מלבין את הקפה כמו שצריך.

לשתיית כוס חלב, כמו שעשיתי כמעט כל יום עד כה, תחליפי חלב לא יסכיתו. אני מאד אוהב את הטעם של חלב פרה, ואני ממש לא רגיש ללקטוז, להפך. אבל אני לא רואה לזה תחליף. לא מבחינת הטעם. אני לא רואה את עצמי שותה כוס חלב סויה, או שיבולת שועל, או שקדים או אורז או כל אחד מסוגי תחליפי החלב האחרים. לפחות  יש לא מעט בתי קפה שאפשר לקבל בהם קפה הפוך על בסיס חלב סויה (בתוספת של שלושה שקלים). זה מקציף מעט פחות טוב, אבל זה לא רע.

לגבינות, גם משהו שמאד אהבתי, ואני עדיין אוהב, אין תחליפים של ממש. יש ממרח דמוי גבינה מטופו, תוצרת tofuti. הוא די טעים, אך רשימת המרכיבים שלו ארוכה מדי לטעמי. פה אני בבעיה, וקשיי ההיגמלות יהיו יותר קשים. פיצות בלי גבינה הם בסופו של דבר סתם בצק.

לבשר, אין לי צורך או עניין בתחליפים. הפסקתי לאכול בשר לא רק מטעמי מוסר ובריאות. אף פעם לא באמת אהבתי לאכול אותו, וגם הבשר שכן אכלתי, לא יכול היה להיראות כאיבר של חיה, ובדרך כלל היה מעובד, למשל לצורת קציצה שהבשר לא היה בה הטעם הדומיננטי.

הטבעונות קשה לי גם בקטע של דברי מאפה. החמאה בבצק, והביצים בהרבה מיני מאפה מכריחים טבעונים לוותר על הרבה מאוד ממנעמי החיים. ודברים מתוקים בפרוש נמנים על מנעמי החיים מבחינתי. אפשר כנראה להכין דברי מאפה טבעוניים, אך את אלו אני אצטרך להכין בעצמי. אז אני יכול או להיגמל ממאפים, או לעצום עין, או לאפות בעצמי.  כרגע אני בשלב שבו אני משלב בין שלושת השיטות האלה…

גם בחזית הגלידות  ידרשו ויתורים ניכרים. הגלידות של וניליה, אייסברג והדוקטור הן ברמות שכמעט כמעט משתוות לגלידות באיטליה.אך הסורבטים שלהם הם לא הטעמים אותם אני מעדיף. אני למשל מת על זה:

אז לעצמי אני אומר בדרך,  גם מזה עוד נצטרך להיגמל. לפחות אין לאף אחד מאלה סניף בחיפה, מה שעשוי קצת להקל על ייסוריי הגמילה. אנסה להתנחם בסנקורים מטופו של tofuti. הם די טובים, כשאפשר למצוא אותם.

וכמובן אפשר לעשות גלידה מצוינת רק מבננות בשלות קפואות אותן מכניסים למעבד המזון עם סכין הפלדה. יוצאת ממש גלידה, עם מרקם מעולה.

אז זהו בינתיים. נראה איך ילך.

3 מחשבות על “גם מזה עוד נצטרך להגמל

  1. עמוס…(מעומס)
    המצב הזה שכל דבר צריך לבחון ממספר הבטים דורש הרבה התעסקות.
    אפשר להקל את המצב אם בוחרים במה שאמא שלי בחרה לפני למעלה מ-50 שנה. היא עברה, מסיבות רפואיות ואמוניות (סמכה על ד"ר ירוס – מקים אתר הנופש הראשון כנראה בארץ, לטבעונים), לטבעונות. במשך למעלה מ-50 שנה היא אוכלת כל יום את אותו התפריט. כשהיא לא מתבלבלת באורינטציה, היא בת 93, היא שואלת, את מי שנמצא בסביבתה, אתה מכיר עוד מישהו בגילי שחי? וממשיכה, זה בגלל הטבעונות…

  2. כן, כשמתחילים לחשוב על זה, די הגיוני להגיע למסקנה שצריך להיגמל. אם כי, פרקטית למען עולם החי, נראה לי שהיה עדיף לגרום (באמצעות חקיקה, למשל) לשינויים בשיטות הייצור של חלב ומוצריו, למשל. כמו שאסרו על פיטום אווזים, נראה לי שאפשר וצריך לאסור גם על כמה שיטות נוספות.

    היות שאני מכירה אנשים שעברו לטבעונות לא מזמן, למדתי מהם שאפשר בהחלט לאפות ולבשל בלי חלב וביצים. עניין של הרגל, כנראה.
    בהצלחה!

  3. פינגבק: עוד פעם על תוחלת החיים של זכרים | דרכי עצים

להשאיר תגובה

