güle güle


אני מת על טורקיה. אני לא מת על ליברמן. אבל אני גם לא מתלהב ממכתבי ההתנצלות הפרטיים לטורקיה שרבים ממכרי וידידי מכינים ומפיצים.

טורקיה היא לדעתי מספר שניים ברשימת הארצות שאדם חייב לבקר בהן. הראשונה היא כמובן הודו. משנות השבעים ועד היום צברתי  לא מעט חודשים וביקורים בטורקיה, וזו פשוט ארץ מדהימה מכל בחינה. אני גם מאד אוהב את האנשים, והמטבח הטורקי נפלא בעיני.

אבל – לפעמים אין מה לעשות, וצריך להגיד להתראות – güle güle בטורקית. המפלגה שעלתה שם לשלטון היא איסלמית, ולמרות שהאינטרסים של טורקיה נשכרים מהיחסים עם ישראל, הם מחויבים לאידאולוגיה שלהם. עד כה הם שמרו על איפוק כאשר התקווה להצטרף לאיחוד האירופי עוד לא אבדה, אך כיום ברור לכולם, גם לטורקים, שלאיחוד האירופי יש כבר היום יותר מדי מדינות עניות הנסמכות על שולחנו מכדי שיהיה סיכוי כלשהו שהם ירצו לצרף גם את טורקיה.

אני לא מנסה לנקות מאשמה את הפירומן הראשי – ליברמן, וסגנו לענייני תבערה – נתניהו. אך התגובה המופרזת של ארדואן מלמדת אותי שהטורקים לא באמת היו מעוניינים בהתנצלות ישראלית. הם היו ממשיכים ומבקשים ניסוחים יותר ויותר קשים לנו עד שהיינו נאלצים לא להסכים ומגיעים למקום בו אנו נמצאים כעת.

אני גם לא מתרגש מזה שהם יפסיקו לקנות מאיתנו נשק. נתחיל בזה שהיה עדיף בעייני אם כלכלתנו לא הייתה מבוססת במידה כה רבה על דרכים להרוג בני אדם. גם מסיבות מוסריות וגם כי הקונגלומרט התעשייתי-בטחוני פועל כבר שנים בעזרת שלוחו – אהוד ברק, לנטרל כל ניסיון להקטין את נתח הביטחון בעוגת התקציב. נמשיך בזה שאנחנו מוכרים נשק מתקדם למדינה מוסלמית בלי שום דרך אמתית לוודא שנשק זה לא יופנה נגדנו בהמשך, או על ידי טורקיה, או על ידי מי שהיא תעביר לו את הנשק הזה. שיקולי הרווח גורמים לסוחרי הנשק הישראלים עיוורון לבי הסיכון הזה.

לגבי המסחר הלא בטחוני עם טורקיה: אנחנו מייצאים לשם 500 מליון דולר פחות ממה שאנחנו מייבאים. לא חסרות מדינות בעולם שירצו למכור לנו דבלים, מקררים סוג ב' ומכוניות. גם חלבה לא רעה יש בארץ, גם אם לא מגיעה לקרסולי זו הטורקית.

ולגבי אבדן האפשרות לתייר בטורקיה: חופשות בטן גב "הכל כלול" לא היו אף פעם כוס התה שלי. את האתרים העיקריים של טורקיה כבר ראיתי.

מי שעד כה לא טרח וביקר בטורקיה – הפסיד. אבל כנראה שניתוק מוחלט של יחסים לא יהיה. במקרה הגרוע יהיה שלום קר כמו עם מצרים או ירדן. סוג יחסים שכזה מניא את רוב הישראלים מביקורים תיירותיים. אותי לא.

6 מחשבות על “güle güle

  1. אולי בלתי נמנע אבל בכל זאת כל כך חבל שכך קרה עם מדינה שכנה. מדד הידידות בסביבתנו העוינת יורד עוד יותר.

  2. לא יאומן, אבל אני די מסכימה אתך (חיוך).
    אני לא הייתי בתורכיה אף פעם, וגם לא רציתי להיות (חשדנית מרושעת וסנובית שכמותי) – אבל האיש שלי היה שם במסע צילום והתאהב קשות – גם בנופים וגם באנשים. מאד מאד.
    ליברמן וארדואן ראויים זה לזה. חבל שבהתגוששות האינפנטילית וחסרת-התחכום ביניהם הם מקלקלים כל כך הרבה לשני העמים שלהם.

  3. נראה שעם היחלשותה ההדרגתית של אמריקה ורוסיה קמים מרימים ראש כל מיני גיבורים מדרג שני כמו ארדואן ואחמדינג'ד שמזהים את עצמם כרצף ישיר של האימפיות העתיקות – לפחות חתושליס של חת ודריוש של פרס…
    כמו שהבריטים אומרים…they have in inlfated view on thier role in history…
    רק שהטרקים אינם בדיוק חתים כמו שהמצרים אינם המצרים העתיקים וגם האיראנים הם לא בדיוק פרס ומדי.
    אגב, אין סיבה להשתלח בתעשיות הביטחוניות הישראליות הרוצות להתפרנס ככל תעשייה אחרת, מייצאות 75-80% מהתוצרת, ומייצרות תוך כך עשרות אלפי מקומות עבודה ונגזרות טכנולוגיות לעולם האזרחי. אני מסכים שהיה עדיף לייצא פילוסופיה ואמנות, אבל אין לנו כנראה יותר מדי מה להציע בתחומים אלו וגם הביקושים לא משהו…וכבר אמרו חזלינו שאין עבודה שאינה מכבדת את בעליה.
    בעולם אידיאלי הייתי ממליץ אגב להוריד עוד מספר אילוצים הכפויים עלינו כמו הצמידות לציר הזמן, הגרביטציה, החיכוך, הצורך בחמצן וכו'

      • מודאג,
        אבל גם ממכירת מחשבים, מערכות בקרה והאזנה שהממשלה עוקבת בעזרתן אחרי האזרחים וכו'.
        אגב, אולי זה הזמן הנכון לכנסת ישראל להכיר בשואה הארמנית, אשר עלתה לתודעה העולמית רק בזכות ספרו של פראמץ וורפל (יהודי) "ארבעים הימים של מוסה דאג'" לפני כששים שנה.
        אולי גם לארגן שייט של סירות ישראלית תחת הדגל
        Free Kurdistan!

להשאיר תגובה

