למה אין אפרו באפריקה?


למה באמת אין תסרוקות אפרו באפריקה?

טוב, לא באפריקה, בקניה. להסיק מסקנות "פאן-אפריקאיות" מביקור במדינה אחת יהיה יומרני משהו.

טוב לא בקניה, אלא רק במקומות בהם הייתי, חלק זעיר ממדינה ענקית זאת.

ואולי ראוי להגביל את הטיעון לקבוצת האנשים אותם ראיתי. אבל לא יכולתי שלא לשים לב שלא ראיתי בקניה תסרוקות סתם.

או שאנשים מסופרים מאד מאד קצר, ממש קרחת, או שהנשים (כמובן), הולכות עם תספורות מושקעות, אבל עד הסוף. תוספות שיער בצבעים הזויים, צמות קטנות. או החלקה אגרסיבית של ממש.

נשות קניה משקיעות בשערן  סכומים ניכרים וזמן רב. מעל 2000 שילינג לתסרוקת (כ 80 ₪) – זה המון כסף בקניה. בכל מספרה יש פוסטרים עם קטלוג תסרוקות, של נשים, אבל גם של גברים. ואנשים נכנסים, ואומרים – אני רוצה את מספר 39, ואחרי שעתיים, יש להם את תסרוקת מספר 39.

ופה ושם רואים גם נשים עושות צמות האחת לשניה.

מסתבר שהצמות הקטנות, מה שהצטייר לי כאפריקאי מאז ומתמיד, הוא אפנה של השנים האחרונות, שהיגיעה לקניה מדרום אפריקה. וגם שם זה ענין של לא יותר מ 10 שנים. מעניין כמה שנים זה נפוץ אצל הפלאשים, והאם גם באתיופיה היו להם צמות.

נראה כאילו אנשים מתביישים בשיערם המקורזל. האמת – שמתי לב לזה כבר קודם, אצל האפרו-אמריקאים. אך זה נכון גם ל"אפרו-אפריקאים". אני זוכר תקופה בה תסרוקת אפרו הייתה סמל של שחורים גאים, המתגאים במאפייניהם האפריקאים, כמו למשל Angela Davis. אך עושה רושם שההגמוניה הלבנה הכריעה את הכף, והשיער המקורזל כבר לא "יאה".

האמת – השאלה הטרידה אותי מספיק עד כדי לשאול את האנשים איתם עבדתי, והרגשתי מספיק נוח לשאול. הסוציולוגית עמה נסעתי, Hoine, טענה שהשיער המקורזל פשוט פריך ושביר מדי מכדי להשאירו ארוך, וקשירתו בצמות שומרת עליו. את הראש חופפים מסתבר עם הצמות (לא ידעתי) וכאשר השיער מתארך, פותחים (בסבלנות רבה) את הצמות וקולעים אותן מחדש.   ל Hoine עצמה שיער מאד מאד קצר, אך היא בהחלט שוקלת לגדל שיער ולעשות צמות.

הגברים ששאלתי, טענו שזה פשוט יותר פרקטי להיות בשטח עם ראש מגולח. איש לא הודה שזה לא cool להיות עם שיער מקורזל פזור, או בתספורת אפרו. אבל העובדה בעינה עומדת –  לפחות בשלשת השבועות שהייתי בקניה, לא ראיתי שיער אפריקאי שאינו משועבד. לצמות, להחלקה או לתער.

נו טוב, לפחות אצל הבן שלי אפרו עדיין באופנה. האמת, יש לו תלתלים מדהימים.

9 מחשבות על “למה אין אפרו באפריקה?

    • אותה אמנית בעצם מותחת ביקורת על השחורים עצמם, המנסים להתכחש לשערם המקורזל ולהיות גם הם בלונדיניים (כמו רבים מנשות העם היושב בציון – עד גיל 45 לערך, שאז הן הופכות לג'ינגיות במין צבע גזר כהה).

    • אחותי, יש לי הרגשה שזה מה שהתכוונת לכתוב: ".לבן "שלך אין שיער מקורזל אלא תלתלים מדהימים ,ואי אפשר לכנות זאת אפרו"
      הבן שלי קורא לזה: Jewfro. טוב, הא..

  1. לא יודעת, ואתה בטח יודע על כל העניין הזה הרבה יותר ממני – אבל קשה לי לתאר לעצמי שמי יושבים בחלק נידח של אפריקה מתביישים בשערם המקורזל. האם לא צריך, כדי שתהיה בושה, שתראה מסביבך כל הזמן משהו "אחר" ו"נחשק" שאליו אתה רוצה להידמות? והאם תסרוקות ה"אפרו" הן באמת ממוצא אפריקני? זו לא אופנה אמריקאית שימיה חלפו?
    אני נוטה להאמין להם שאפרו זה פשוט נורא לא נוח. לא כתבת הרבה על מזג האוויר, אבל לי נראה שזה עונש להסתובב עם תסרוקת כזאת בימים חמים. ואי אפשר להניח עליה כובע שיגן מפני השמש. וחוץ מזה, תודֶה שהצמות הרבה יותר חמודות.

    • ב"שבטים" אין השקעה בתסרוקות. הנשים והגברים בתספורות ממש קצרות, והם לא חובשים כובעים. כל עניין הצמות זה בעיקר בערים (נראה לי) ואם יש כובעים, זה גם עניין של תושבי העיר. ושם אני מתרשם שזה במאמץ להישאר יותר בהירים.
      יתכן שזו תוצאה של הרבה שנות קולוניאליזם, אך עור בהיר יותר, ושיער חלק יותר מועדפים על ידי רבים.

  2. מבחינת מוצא, לא יהיה נכון לכלול את האפריקאים תחת קטגוריה אחת כפי שלא נכון לכלול 'אירופאים' או 'אסיאתים' תחת קבוצה אחת. השונות בין הגזעים השונים בתוך אפריקה היא גדולה יותר מאשר השונות הגנטית בין שאר גזעי תבל. הגנטיקה המודרנית מאפשרת לקבוע במדויק 'קרבהמשפחתית' בין כל שני פרטים או קבוצות באמצעות 'השעון הגנטי' של המוטציות בכרומוזום ה- Y עבור הגברים ובאמצעות ה- DNA של המיטוכונדיה עבור נשים. אלה עוברים בצורה זהה מדור לדור למעט הצטברות מוטציות סטאטיסיות אשר ככל שתרבינה – מעידות על מרחק הזמן בהן היה לשני הפרטים אב או אם משותפים. על פי ממצאים אלו כל לכל המין האנושי הם מאם משותפת ("חווה") מלפני כ- 200,000 שנים, ומתוכם כל הקבוצות האנושיות שמחוץ לאפריקה הם מאם משותפת מלפני כ- 60,000 שנים- אשר היגרה כחלק מקבוצה אתיופית מזרחה ומשם למזרח הקרוב, להודו, למזרח אסיה ולאירופה ובסוף לאמריקה. תיאור מפורט כולל אילנות יוחסין של הגזעים השונים מופיע בספר המצויין:
    Out of Eden: The Peopling of the World (Paperback – 29 Jul 2004
    של Stephen Oppenheimer

    או בסדרה המרתקת של ה- BBC בנושא זה:
    The Incredible Human Journey [DVD] Starring Alice Roberts and Tessa Wojtczak (DVD – 2009).

    סליחה על אורך התגובה….

    • אבי, אתה כמובן צודק.
      אם בימים הראשונים שלי בקניה כתבתי לאנשים "ד"ש מאפריקה" מהר מאד הבנתי שאפריקה אינה מיקשה אחת, למרות שדווקא לאפריקאים יש איזו הזדהות "אפריקאית" שאתה לא רואה בשום יבשת אחרת. אף אחד באסיה לא חושב על עצמו כ"אסיאתי". זה רק סבא שלי שקרא לאנשים "אזיאטים".
      אבל היתה כנראה איזו תנועה של פאן-אפריקאיות שהשאירה את חותמה בתודעת האנשים.
      בקניה, אנשים לרוב לא יזדהו עם המדינה, אלא עם השבט. הם יגידו – אני קיקויו. והם יגידו – אני אפריקאי, אבל לרוב לא יגידו – אני קנייתי, או אני מזרח אפריקאי.

  3. בשנות ה70 בניו יורק היו לאפראמריקאיות תסרוקות של צמות מגוונות ברמה כזאת שאי אפשר היה להתעלם מהן.
    והשמים הם הגבול לדמיון וליצירתיות.

כתיבת תגובה

